Precis som på andra golfklubbar börjar dagen tidigt

Banpersonalen slipar klippare och ger sig ut i gryningen. En del av gästerna i vår Bed & Breakfast är uppe med tuppen. Några för att de är med i Daggpatrullen - d v s den kategori golfare som älskar att vara först på banan, andra för att de skall iväg på jobb.
Inne på Sunnanå Restaurang börjar kocken slamra med grytor, i husbilarna puttrar kaffet. Receptionen i klubbhuset öppnar vid 8-snåret. Medlemmar och greenfeespelare samlas på övningsområdet och runt första tee. Är det tävlingsdag är det oftast riktigt många som ställer upp, men för dig som inte tävlar brukar det alltid gå att komma ut efter tävlingen.
Padelspelarna tjoar runt på våra två utomhusbanor. Ormvråkar och Kärrhökar hänger i luften och spanar efter byten. Nere vid Sketälva gnager vår bäver på något av sina favoritträd.
Solen? Den lyser väldigt ofta med sin närvaro. Luftmassan från Vänern trycker bort molnen från golfbanan. Det är en vanlig syn,att se hur regnmolnen samlas på Kroppefjäll en bit väster om Mellerud. Men vår golfbana kommer de inte åt, så på uteserveringen på Sunnanå Restaurang sitter golfspelare och svalkar sig med en Melleruds Pilsner efter rundan.